-
محور شماره 1
-
روانشناسی بالینی
-
روانشناسی عمومی
-
روانشناسی تربیتی
-
روانشناسی شخصیت
-
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
-
روانشناسی سلامت
-
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
-
روانشناسی ورزش
-
روانشناسی رشد
-
علوم اعصاب
-
روان پرستاری
-
روانشناسی صنعتی و سازمانی
-
رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی
-
درمان های شناختی-رفتاری
-
نوروساینس تربیتی (یادگیری و آموزش بر پایه علوم اعصاب)
-
روان پزشکی

نشریه " مطالعات ......... " در سیویلیکا نمایه میشود.

دسترسی آزاد به مقالات نشریه " مطالعات .........

COPE

سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)

سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و خودکارآمدی
دوره و شماره : آماده انتشار
1- دانشگاه
2- دانشگاه
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آپادانا بود و از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی آپادانا که تعداد 92 نفر با روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند که به صورت آنلاین اقدام به پاسخگویی کردند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی)و خودکارآمدی عمومی (شرر و مادوکس)بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و روش همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین ابعاد حمایت خانواده و حمایت افراد مهم با خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.اما بین حمایت دوستان و خودکارآمدی رابطه معناری وجود ندارد. جهت پیش بینی خودکارآمدی بر اساس ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده، از آزمون رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده در کل نزدیک به 22 درصد از واریانس نمرات خودکارآمدی را تبیین می کند. همچنین مولفه حمایت خانواده به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش بینی خودکارآمدی می باشد (001/0=p، 370/0=β). مولفه حمایت افراد مهم به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش بینی خودکارآمدی می باشد (024/0=p، 267/0=β). یافته های پژوهش حاکی از آن است که دانشجویانی که حمایت اجتماعی بالاتری دارند، خودکارآمدی بیشتری را نیز ادراک میکنند.
کلمات کلیدی :